4.1.În structura organizatorică a Federaţiei intră următoarele organe:
Organele de conducere:
- Adunarea generală
- Biroul Federal
- Preşedintele Federaţiei
- Vicepreşedintele
- Secretarul General
Organele de control:
- Cenzorul
- Consiliul de Supraveghere
- Organele de conducere şi de control, inclusiv Preşedintele, au mandat pe o perioadă de 10 ani. Organul suprem de conducere al Federaţiei este Adunarea Generală a membrilor sau a delegaţilor acestora, care se întruneşte ordinar şi extraordinar.
- Adunarea Generală are următoarele atribuţii principale:
• determină direcţiile principale de activitate ale Federaţiei;
• decide adoptarea, completarea sau modificarea Statutului cu excepţia modificării sediului.
• alege si revocă membrii Biroului Federal, Cenzorul, Preşedintele Federaţiei;
- aprobă dările de seamă ale Biroului Federal şi a Cenzorului;
- hotărăşte cu privire la reorganizarea sau lichidarea Federaţiei, desemnează comisia de lichidare şi aprobă bilanţul de lichidare;
- hotărăşte orice alte probleme ce ţin de activitatea Federaţiei.
- Şedinţele ordinare ale Adunării Generale se convoacă atunci când o cer interesele Federaţiei, dar nu mai rar de o dată în an. Convocarea Adunării Generale se face de către Biroul Federal al Federaţiei, care va înştiinţa toţi membrii Federaţiei cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării Adunării Generale. Anunţul privind convocarea şedinţei trebuie să conţină ordinea de zi, locul, data şi ora şedinţei. Despre convocarea organului suprem se va comunica fiecărui membru în parte.
- Convocarea Adunării Generale extraordinare se face de către Biroul Federal din iniţiativă proprie, la cererea Preşedintelui, Cenzorului ori la cererea a cel puţin o treime din numărul total al membrilor Federaţiei.
- Adunarea Generală extraordinară se convoacă în termen de cel mult două luni de la data prezentării deciziei cu privire la convocarea şedinţei extraordinare adoptată de către subiecţii nominalizaţi în punctul 4.5. al statutului. În cazul în care Biroul Federal refuză sau tărăgănează intenţionat convocarea şedinţei extraordinare a Adunării Generale, subiecţii împuterniciţi sunt în drept să convoace şedinţa extraordinară fără acordul Biroului Federal în modul stabilit pentru acesta.
4.7. Adunarea Generală este deliberativă numai în cazul în care sunt prezenţi 50% plus unu din numărul total al membrilor sau reprezentanţilor acestora. Fiecare membru deţine un singur vot. Deciziile se adoptă prin votul majorităţii simple a celor prezenţi, exceptând deciziile de modificare şi completare a statutului şi de reorganizare si lichidare a Federaţiei, decizii, care se adoptă prin votul a 2/3 din numărul membrilor prezenţi Ia Adunarea Generală.
4.8. Dacă Adunarea Generală nu este considerată deliberativă, în termen de o lună organul abilitat convoacă repetat şedinţa Adunării Generale cu aceeaşi ordine de zi. Şedinţa convocată repetat va fi deliberativă cu participarea celor prezenţi.
4.9. Dacă la convocarea Adunării Generale au fost încălcate cerinţele statutului, aceasta nu este în drept să adopte hotărâri, cu excepţia cazurilor când la Adunarea Generală participă sau sunt reprezentaţi toţi membrii Federaţiei.
4.10.Adunarea Generală poate adopta hotărâri doar privind chestiunile incluse în ordinea de zi.
Referitor la chestiunile care nu au fost incluse în ordinea de zi, Adunarea Generală poate adopta
hotărâri numai în cazul în care participă sau sunt reprezentaţi toţi membrii.
4.11. Desfăşurarea Adunării Generale se consemnează într-un proces verbal semnat de secretar şi contrasemnat de Preşedinte.
4.12. Biroul Federal este organul permanent de conducere al Federaţiei, se subordonează Adunării Generale şi are următoarea competenţă:
- elaborează strategia dezvoltării şi trasează direcţiile principale ale activităţii Federaţiei, prezentându-le pentru aprobare Adunării Generale;
- asigură îndeplinirea deciziilor Adunării Generale şi prezintă rapoarte Adunării Generale privind activitatea Federaţiei;
- elaborează bugetul Federaţiei, raportul financiar anual şi raportul privind activitatea acesteia, prezentându-le Adunării Generale pentru aprobare;
- aprobă regulamentele de uz intern ale Federaţiei şi stabileşte structura ei organizatorică;
- aprobă statele de personal, propunerile pentru angajarea şi concedierea personalului, modul de remunerare a muncii şi a salariilor pentru salariaţii Federaţiei;
- stabileşte, în condiţiile legii, responsabilitatea materială a Preşedintelui Federaţiei;
- aprobă sigiliul, ştampila, simbolica şi formularele Federaţiei;
- decide crearea, reorganizarea şi lichidarea filialelor Federaţiei, aprobarea regulamentelor lor;
- gestionează patrimoniul Federaţiei şi activitatea privind majorarea lui;
- examinează şi aprobă bugetul anual, bilanţul financiar anual;
- stabileşte modul în care pot fi folosite şi repartizate donaţiile colectate;
- asigură respectarea de către Federaţie a normelor eticii prevăzute în sectorul necomercial;
- primirea şi excluderea membrilor Federaţiei;
- adoptarea deciziilor privind procurarea şi înstrăinarea patrimoniului Federaţiei;
- conducerea operativă a activităţii economice a Federaţiei, administrarea bunurilor;
- hotărăşte participarea Federaţiei în calitate de fondator al organizaţiilor necomerciale şi al societăţilor comerciale;
- modifică sediul Federaţiei şi, respectiv, modifică clauza din statutul Federaţiei care prevede sediul acesteia;
- decide asupra tuturor chestiunilor care nu constituie competenţa exclusivă a altor organe ale Federaţiei.
4.13. Biroul Federal este ales de către Adunarea Generală pe un termen de 10 ani. Şedinţele Biroului Federal se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de o dată în trimestru şi sunt deliberative, dacă sunt prezenţi 2/3 din numărul membrilor. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi. În caz de egalitate a voturilor, votul preşedintelui este hotărâtor. La cererea unui membru al Biroului Federal, Preşedintele este obligat să convoace în termen de 10 zile şedinţa extraordinară a acestuia. În cazul în care Preşedintele refuză sau tărăgănează intenţionat convocarea şedinţei extraordinare a Biroului Federal, membrul Biroului Federal care a solicitat convocarea şedinţei extraordinare este în drept să convoace şedinţa extraordinară fără acordul Preşedintelui.
4.14.Calitatea de membru al Biroului Federal încetează în următoarele condiţii:
- în caz de deces;
- în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Preşedintelui;
- în caz de excludere prin decizia Adunării Generale.
4.15. În cazul situaţiilor prevăzute la punctul 4.14, locul din Biroul Federal rămâne vacant urmând ca în termenul cel mai scurt posibil să se desemneze un alt membru.
4.16. Biroul Federal alege Secretarul General care:
- ţine lucrările de secretariat;
- înregistrează cererile şi demersurile prezentate Federaţiei;
- întocmeşte procesele-verbale ale Adunărilor Generale şi ale şedinţelor Biroului Federal;
- duce corespondenţa cu autorităţile publice, cu alte organizaţii şi instituţii;
- ajută Preşedintele în executarea funcţiilor sale, asigură realizarea sarcinilor principale în activitatea Federaţiei.
4.17.Preşedintele Federaţiei este concomitent şi Preşedintele Biroului Federal și gestionează nemijlocit Federaţia în perioada dintre şedinţele Biroului Federal şi are următoarea competenţă:
- convoacă şi prezidează şedinţele Biroului Federal;
- adoptă decizii pe orice problemă ce ţine de activitatea Federaţiei şi care nu este de competenţa exclusivă a altor organe;
- reprezintă Federaţia în instanţele judiciare, în relaţiile cu autorităţile publice şi alte persoane fizice şi juridice;
- administrează operativ mijloacele Federaţiei, încheie tranzacţii şi semnează contracte, eliberează procure, deschide conturi bancare, semnează alte documente financiare;
- organizează si dirijează activitatea curentă a Federaţiei, a subdiviziunilor ei și asigură îndeplinirea deciziilor, adoptate de către Biroul Federal al Federaţiei;
- face propuneri pentru angajarea şi concedierea personalului;
- este responsabil pentru ţinerea lucrărilor de secretariat;
- asigură ducerea evidenţei contabile şi statistice conform ordinii stabilite de lege;
- poartă răspundere personală de activitatea Federaţiei și este responsabil de valorile imobile si circulante ale ei;
- oferă autorităţilor publice împuternicite informaţia necesară şi prezintă rapoartele stabilite de lege către acestea;
- emite ordine, indicaţii, instrucţiuni;
- decide asupra formelor şi metodelor de lucru, asigură integritatea şi folosirea raţională a patrimoniului Federaţiei.
4.18. Preşedintele poate constitui, în caz de necesitate, grupuri de experţi pentru a studia anumite probleme importante legate de activitatea Federaţiei, pentru discutarea anumitor programe guvernamentale în domeniul de activitate al Federaţiei, pentru atenţionarea opiniei publice asupra unor probleme majore ale societăţii.
4.19. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Federaţiei este efectuat de Cenzor, ales de Adunarea Generală. Cenzorul nu poate face parte din Biroului Federal.
4.20. Cenzorul:
- analizează respectarea statutului Federaţiei, executarea deciziilor Adunării Generale, Biroului Federal şi prezintă concluzii pe marginea acestora Adunării Generale;
- controlează oportunitatea şi legalitatea utilizării mijloacelor financiare ale Federaţiei.
4.21. Cenzorul are dreptul sa ceară Biroului Federal date privind activitatea lor pe o perioada concretă, să facă cunoştinţă cu toate actele, documentele ce vizează activitatea Federaţiei.
- Cenzorul efectuează controlul o dată pe an. Cenzorul poate decide efectuarea unor controale şi din iniţiativă proprie, în caz de semnale a unor încălcări în activitatea financiară a Federaţiei, precum şi la cererea a unei treimi ale membrilor Federaţiei.
- Rezultatele controlului efectuat de către Cenzor sunt prezentate sub formă de dare de seamă Biroului Federal şi Adunării Generale.
4.24. Adunarea Generală alege Consiliul de Supraveghere, care este organul permanent al Federației și este format din 3 persoane care nu sunt afiliate (rude sau afini pînă la gradul III inclusiv) şi respectă regulile de evitare a conflictului de interese; membrii Consiliului de Supraveghere nu pot fi concomitent şi membri ai altui organ executiv al Federației.
4.25. Consiliul de Supraveghere are următoarea competență:
- Supravegherea activității Federației.
Consiliul de Supraveghere trebuie să verifice activitatea Federației la necesitate, însă nu mai rar de o dată pe an.
4.26. Consiliul de Supraveghere este ales de Adunarea generală pe un termen de 5 ani. Ședințele Consiliului de Supraveghere se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de odată în trimestru și sunt deliberative daca la ele sunt prezenți 2/3 din numărul membrilor. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi. La cererea unui membru al Consiliului de Supraveghere, Preşedintele Biroului Federal este obligat să convoace în termen de 10 zile ședința extraordinară a acesteia. În cazul cînd Președintele refuză sau tărăgănează intenționat convocarea ședinței extraordinare a Consiliului de Supraveghere, membru care a solicitat convocarea este în drept să convoace ședința extraordinară fără acordul Președintelui.
4.27. Președintele Consiliului de Supraveghere este ales din rîndul membrilor Consiliului, el convoacă și prezidează ședințele.
4.28. Calitate de membru al Consiliului de Supraveghere încetează în următoarele condiții:
- în caz de deces,
- în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Preşedintelui;
- în caz de excludere prin decizia Adunării Generale.
4.29. În cazul situaţiilor prevăzute la punctul 4.28., locul din Consiliul de Supraveghere rămâne vacant urmând ca în termenul cel mai scurt posibil să se desemneze un alt membru.
4.30. Vecepreşedintele este ales de Adunarea Generală pe un mandat de 10 ani din numărul membrilor. Are următoarele atribuţii:
- supravegează elaborarea strategieie de dezvoltare şi de trasare a direcţiilor principale ale activităţii Federaţiei;
- ajută preşedintele în activitatea federaţiei şi la necesitate îl înlocuieşte.